12 dec. 2017

I går skrev Sverige på en försvarspakt

Igår skrev Sverige och 24 andra EU-stater på försvarspakten PESCO (Permanent Structured Cooperation)  som förpliktar dem att ge fortlöpande bidrag till en EU-armé, som ska koordineras med Nato.
 

Är detta den köksdörr till Nato som de svenska Nato-anhängarna så länge sökt efter?

Med den officiella antagandet av militariseringsprogrammet PESCO (Permanent Structured Cooperation), bildades den europeiska försvarsunionen i går, måndag 11 december, vilket ytterst få medborgare är medvetna om. 
PESCO samlar 25 EU-medlemsstater, inklusive de som anses vara "neutrala" - Finland, Sverige, Irland och Österrike. 

Endast Malta och Danmark, som skaffade sig undantag från EU:s militärpolitik år 1992, står utanför projektet. 

Fördragstexten, som antogs den 13 november 2017, förpliktar PESCO-länderna till en kontinuerlig militär uppgradering, deltagande i EU:s militära operationer, fortlöpande bidrag till EU:s stridsgrupper och ytterligare militariseringsåtgärder.  

Dessutom bör nationella beslutsprocesser för deltagande i EU-insatser effektiviseras, heter det, vilket i klartext betyder mindre parlamentariskt och folkligt inflytande.

4 av 17 PESCO-projekt som redan startats leds av Tyskland 
- fältsjukvård, logistikcentrum, undervisnings- och träningscentrum och skapandet av snabbinsatsstyrkor.

Intressant i sammanhanget är att tysk socialdemokrati med uttalanden av partiordföranden Martin Schultz och utrikesminister Sigmar Gabriel slagit in på en extremt överstatlig EU-linje. Skapandet av "Europas förenade stater" är målet, säger Schutz, som därmed vill bjuda över Frankrikes EU-lyriske president Emmanuel Macron.

red

Här följer fördragstexten i original:


Notification on Permanent Structured Cooperation (PESCO) to the Council and to the High Representative of the Union for Foreign Affairs and Security Policy
...
Annex II: List of ambitious and more binding common commitments in the five areas set out by Article 2 of Protocol No 10
...
1. Regularly increasing defence budgets in real terms, in order to reach agreed objectives.
2. Successive medium-term increase in defence investment expenditure to 20% of total defence spending (collective benchmark) in order to fill strategic capability gaps by participating in defence capabilities projects in accordance with CDP and Coordinated Annual Review (CARD).
...
4. Increasing the share of expenditure allocated to defence research and technology with a view to nearing the 2% of total defence spending (collective benchmark).
5. Establishment of a regular review of these commitments (with the aim of endorsement by the Council).
...
7. Commitment to support the CARD to the maximum extent possible acknowledging the voluntary nature of the review and individual constraints of participating Member States.
8. Commitment to the intensive involvement of a future European Defence Fund in multinational procurement with identified EU added value.
...
12. With regard to availability and deployability of the forces, the participating Member States are committed to:
* Making available formations, that are strategically deployable, for the realization of the EU LoA, in addition to a potential deployment of an EUBG. This commitment does neither cover a readiness force, a standing force nor a stand by force.
* Developing a solid instrument (e.g. a data base) which will only be accessible to participating Member States and contributing nations to record available and rapidly deployable capabilities in order to facilitate and accelerate the Force Generation Process.
* Aiming for fast-tracked political commitment at national level, including possibly reviewing their national decision-making procedures.
* Providing substantial support within means and capabilities to CSDP operations (e.g. EUFOR) and missions (e.g. EU Training Missions) - with personnel, materiel, training, exercise support, infrastructure or otherwise - which have been unanimously decided by the Council, without prejudice to any decision on contributions to CSDP operations and without prejudice to any constitutional constraints.
* Substantially contributing to EU BG by confirmation of contributions in principle at least four years in advance, with a stand-by period in line with the EU BG concept, obligation to carry out EU BG exercises for the EU BG force package (framework nation) and/or to participate in these exercises (all EU Member States participating in EU BG).
* Simplifying and standardizing cross border military transport in Europe for enabling rapid deployment of military materiel and personnel.
...
14. Participating Member States will strive for an ambitious approach to common funding of military CSDP operations and missions, beyond what will be defined as common cost according to the Athena council decision.

Quelle:
Notification on Permanent Structured Cooperation (PESCO) to the Council and to the High Representative of the Union for Foreign Affairs and Security Policy. Brussels, 13.11.2017.

4 kommentarer:

  1. Det är en tung uppförsbacke i kampen mot EU & nato.

    SvaraRadera
  2. Här pågår i skymundan och utan offentlig debatt en fortsatt smyganslutning till NATO.
    Det tycks finnas en tyst överenskommelse mellan riksdagens samtliga partier att inte offentligt föra upp dessa frågor på agendan.
    Inte heller ställer media några kritiska frågor till partierna om deras ställningstaganden i dessa viktiga frågor.
    Oavsett utgången av valet nästa år så kommer vi med stor sannolikhet att under kommande mandatperiod få se Sveriges fullständiga anslutning till NATO.
    Då har man alltså över huvudet på svenska folket med riksdagspartiernas villiga medverkan och medias tystnad manövrerat in landet i en alltmer aggressiv och makthungrig allians som aldrig godkänts av det folk som man påstår sig företräda.
    Detta är olycksbådande och förödande för landets säkerhet.
    NATO:s intressen är inte Sveriges intressen.
    Sverige ut ur EU och ingen NATO-anslutning.

    SvaraRadera
  3. https://www.karnevalforlag.se/bocker/natos-hemliga-armeer/

    SvaraRadera

Underteckna med ditt namn.