Sedan Kievs självständighet 1991 har
USA & Co. saboterat alla försök till överenskommelse mellan de två
före detta sovjetstaterna, i syfte att riva bort den före detta
sovjetrepubliken från Kremls inflytande, säger Harvardekonomen Jeffrey Sachs.
Det
var långt ifrån oundvikligt eller förutbestämt, utan uppstod ur en
systematisk nedmontering av de principer som låg till grund för
efterkrigsavtalet: neutraliteten hos staterna mellan militärblocken,
USA:s och Tysklands åtagande att inte utvidga Nato österut, i den forna
sovjetiska sfären, och Organisationen för säkerhet och samarbete i
Europas (OSSE) doktrin om att säkerheten måste vara odelbar, det vill
säga att ingen stat får stärka sin säkerhet på bekostnad av en annan.
I
motsats till de dominerande västerländska berättelserna som beskriver
Ryssland som den ensidiga angriparen, är det ett faktum att de på
varandra följande amerikanska regeringarna, med stöd från Europeiska
unionen i avgörande ögonblick, har avvikit från Ukrainas
konstitutionellt fastställda neutralitet och dragit in landet i en
geopolitisk konflikt.
Vid flera tillfällen, från 1990, 1994, 2008, 2014, 2015, 2021 och 2022 fram till idag, har det funnits tydliga diplomatiska vägar (exit ramps) som kunde ha garanterat Ukrainas suveränitet, skyddat den europeiska säkerheten och förhindrat kriget. Varje gång har de avvisats av västvärlden.
Vid flera tillfällen, från 1990, 1994, 2008, 2014, 2015, 2021 och 2022 fram till idag, har det funnits tydliga diplomatiska vägar (exit ramps) som kunde ha garanterat Ukrainas suveränitet, skyddat den europeiska säkerheten och förhindrat kriget. Varje gång har de avvisats av västvärlden.
När
Ukraina blev självständigt 1991 var neutralitet en pelare i det
politiska avtalet. I 1990 års deklaration om statlig suveränitet
fastställdes att landet avsåg att vara en ”permanent neutral stat” som
inte skulle ansluta sig till några militära block. Detta princip blev
lag: artikel 18 i 1996 års konstitution förbinder staten till
neutralitet och alliansfrihet. Den ukrainska opinionen stärkte denna
ståndpunkt. Från 1990-talet till början av 2014 har majoriteten alltid
motsatt sig ett medlemskap i Nato.
Från
1989 till 1991 försäkrade västliga ledare upprepade gånger sovjetiska
tjänstemän att Nato inte skulle expandera österut om Moskva accepterade
den tyska återföreningen, vilket är väl dokumenterat i hemligstämplade
arkiv. Den 9 februari 1990 sa den amerikanske utrikesministern Baker
till Gorbatjov: ”Natos jurisdiktion kommer inte att flyttas en tum
österut”. Den tyske utrikesministern Genscher förklarade i januari 1990:
”Det kommer inte att ske någon utvidgning av Natos territorium
österut”.
I
slutakten från Helsingfors (1975) och Pariskonventionen (1990)
fastställdes att säkerheten i Europa skulle vara kollektiv, inte en
nollsummespel. OSSE:s europeiska säkerhetsstadga från 1999 bekräftade:
”Ingen stat ska öka sin säkerhet på bekostnad av andra staters
säkerhet”. Utvidgningen, särskilt i Ukraina, stred mot denna princip.
1994
återlämnade Ukraina kontrollen över det sovjetiska kärnvapenarsenalet
till Ryssland i enlighet med Budapestmemorandumet, i ett säkerhetsklimat
som präglades av tre villkor: 1) Ukraina skulle förbli neutralt 2) Nato
skulle inte expandera mot Ukraina 3) den europeiska säkerheten skulle
baseras på OSSE:s principer, inte på blockpolitik.
Tragedin
är att USA:s strategi under 1990-talet anpassades till den logik som Zbigniew Brzezinski formulerade i The Grand Chessboard (1997): ”Utan Ukraina
upphör Ryssland att vara ett eurasiskt imperium”. ”Om Moskva återtar
kontrollen över Ukraina återfår Ryssland medlen för att bli en mäktig
imperialistisk stat”. Denna tanke har sedan dess format USA:s
strategiska perspektiv. Målet var därför att införliva Ukraina i Nato.
2004
stödde USA och EU den orangea revolutionen genom att ge ekonomiskt stöd
till civilsamhällesgrupper via National Endowment for Democracy, USAID
och olika stiftelser. Sedan, 2008, vid Natos toppmöte i Bukarest, och
trots starkt motstånd från Tyskland och Frankrike, tvingade USA Nato att
förklara: ”Ukraina och Georgien kommer att bli medlemmar”.
Tysklands förbundskansler Angela Merkel medgav sedan: "Ur ukrainsk synvinkel skulle detta ha varit en krigsförklaring mot Putin". Men den allmänna opinionen var fortfarande i stor majoritet emot anslutningen: presidentkandidaten Viktor Janukovitj vann valet 2009/10 på en plattform av neutralitet och hans administration godkände en lag som kodifierade Ukraina som en stat som inte tillhörde blocket.
Tysklands förbundskansler Angela Merkel medgav sedan: "Ur ukrainsk synvinkel skulle detta ha varit en krigsförklaring mot Putin". Men den allmänna opinionen var fortfarande i stor majoritet emot anslutningen: presidentkandidaten Viktor Janukovitj vann valet 2009/10 på en plattform av neutralitet och hans administration godkände en lag som kodifierade Ukraina som en stat som inte tillhörde blocket.
Men
de Nato-vänliga krafterna i Ukraina och väst såg en möjlighet när
Janukovitj 2013 sköt upp undertecknandet av ett associeringsavtal med
EU, vilket utlöste massprotester som underblåstes av USA. Den
amerikanska apparaten för regimskifte trädde i aktion. Den 21 februari
2014 förmedlade EU ett avtal med Janukovitj, baserat på konstitutionella
reformer, en nationell enhetsregering och förtida val. Istället
ockuperade beväpnade grupper inom loppet av några timmar
regeringsbyggnader och Janukovitj flydde, men avgick naturligtvis inte.
Parlamentet avsatte honom utan konstitutionella förfaranden och USA gav
sitt stöd till det faktiska regimen: EU förblev tyst och lät den
amerikanska deep state (den dolda staten) ta kommandot.
Den
nya regeringen antog nationalistiska politiska åtgärder och förklarade
en militär operation mot protesterna i de etniskt ryska östra
regionerna. Detta militariserade en politisk tvist och gjorde en
kompromiss omöjlig. Den nya politiska klassen började tala om att utvisa
Ryssland från dess marinbas på Krim. Till slut tog Ryssland kontroll
över Krim, med hänvisning till nationella säkerhetsintressen relaterade
till Svartahavsflottan.
För
att stoppa striderna i öst bidrog Ryssland till att förmedla Minsk
II-avtalet. Avtalet, som godkändes enhälligt av FN:s säkerhetsråd i
resolution 2202, innebar ett eldupphör, autonomi ("särskild status") för
Donetsk och Luhansk, konstitutionella reformer för att skydda den ryska
etniska minoriteten och tillbakadragande av tunga vapen. Ukraina
vägrade att genomföra avtalet, särskilt autonomin för Donbass. Merkel
medgav senare att avtalet syftade till att "ge Ukraina tid" att stärka
sin militära styrka.
Mellan
2015 och 2021 blev Ukraina i praktiken en Nato-allierad tack vare
gemensamma övningar, nya kommandostrukturer i enlighet med alliansens
standarder, utbildningsuppdrag mellan USA och Storbritannien,
integrering av underrättelsetjänster och, framför allt, miljarder dollar
i vapenöverföringar. År 2021 hade Ukraina den största armén i Europa
utanför Ryssland.
I
december 2021 lade Ryssland fram två utkast till fördrag, ett för USA
och ett för Europeiska unionen, där man uppmanade västvärlden att avstå
från Ukrainas anslutning till Nato, dra tillbaka Natos vapen från de
ryska gränserna, återgå till 1997 års nivåer för utplacering av vapen
och återupprätta OSSE:s principer om odelbar säkerhet.
USA
vägrade att förhandla med Ryssland om utvidgningen och hävdade att
Nato:s "öppna dörr-politik" inte angick dem. Det misslyckade försöket
ledde till att Ryssland inledde den militära specialoperationen.
År 2023 sammanfattade Natos generalsekreterare Stoltenberg situationen så här: ”Bakgrunden var att Putin hösten 2021 hade utfärdat, och faktiskt skickat, ett utkast till ett avtal som han ville att Nato skulle underteckna, med ett löfte om att det inte skulle ske någon ytterligare utvidgning. Det var en förutsättning för att inte invadera Ukraina. Självklart undertecknade vi inte det. Så han gick i krig för att hindra Nato från att närma sig hans gränser. Han uppnådde raka motsatsen.”
År 2023 sammanfattade Natos generalsekreterare Stoltenberg situationen så här: ”Bakgrunden var att Putin hösten 2021 hade utfärdat, och faktiskt skickat, ett utkast till ett avtal som han ville att Nato skulle underteckna, med ett löfte om att det inte skulle ske någon ytterligare utvidgning. Det var en förutsättning för att inte invadera Ukraina. Självklart undertecknade vi inte det. Så han gick i krig för att hindra Nato från att närma sig hans gränser. Han uppnådde raka motsatsen.”
Kort
sagt är kriget i Ukraina inte resultatet av gammal hat eller en plötslig
aggressionshandling, utan det förutsebara resultatet av en rad beslut av
USA och EU som har upplöst Ukrainas neutralitet, avvisat diplomati med
Ryssland och underordnat Ukrainas säkerhet en misslyckad västlig
geopolitisk strategi. En varaktig lösning på kriget kräver en återgång
till de principer som styrde perioden efter kalla kriget: Ukrainas
neutralitet, Europas odelbara säkerhet och en verklig diplomati mellan
Europeiska unionen och Ryssland.
Översättning Palmino Pieretti
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Underteckna med ditt namn.