18 september 2025

Polskt gränsstopp hotar EU:s Kinahandel

Till hamnen i Hamburg kmmer dagligen godståg från Xuzhou i Kina.

En tillfällig stängning av den polsk-vitryska gränsen som vidtagits med hänvisning till en militärmanöver  håller på att förvandlas till en nedstängning av järnvägsfrakten mellan Kina och EU, värd 25 miljarder euro årligen.

Warszawa stängde sin gräns mot Vitryssland i fredags för att "bättre kunna övervaka den storskaliga rysk-vitryssiska manövern".


Rysslands och Vitrysslands militära övningar är över, men Polen  har beslutat att hålla sin gräns mot Vitryssland stängd på obestämd tid, vilket avbryter en handelsled mellan Kina och EU värd 25 miljarder euro per år.

Åtgärden kommer under ökande diplomatisk press från USA:s president Donald Trump att straffa Kina för att ha hjälpt Kremls krigsinsats i Ukraina. Polens regering sa att "handelns logik" ersattes av "säkerhetens logik".

Avgörande är att nedstängningen drabbar en handelsrutt som omfattar 90 procent av järnvägsfrakten mellan Kina och EU.

På den rutten ökade godsvolymerna mellan Kina och EU med 10,6 procent 2024, medan värdet på varor ökade med nästan 85 procent till 25,07 miljarder euro. Korridoren står nu för 3,7 procent av all handel mellan EU och Kina, upp från 2,1 procent ett år tidigare – en livlina för e-handelsjättar som Temu och Shein.

Polska företag kan också drabbas. Statligt kontrollerade PKP Cargo varnade för att en långvarig stängning skulle leda handeln söderut, genom Kazakstan, Kaspiska havet och Svarta havet och vidare till södra Europa eller Turkiet.

Stängningen kommer bara en vecka efter att företaget lanserade sitt första godståg mellan Warszawa och Kina, som transporterade varor från flera europeiska länder – en symbolisk resa som är avsedd att cementera Polens roll som nav och höja PKP Cargos internationella profil.

"Den fullständiga gränsstängningen är ett avgörande problem – inte bara för transport och logistik utan för hela ekonomin", säger Artur Kalisiak, strategisk projektchef på branschorganisationen Transport & Logistics Polen. Omkring 10 000 vitryska förare anställda av polska transportföretag sitter också fast, tillade han – oförmögna att återvända till arbetet i Polen, eller ens komma hem.

All last är för närvarande blockerad, inklusive tidskänsliga transporter som medicin och mat. När det gäller alternativ "kan man försöka via Litauen eller Lettland, men det tar naturligtvis mer tid och mer pengar. Och även då finns det ingen garanti för att dessa gränser kommer att förbli öppna", sa han.

Den vitryska oppositionskanalen Belsat rapporterade om försök att improvisera nya leveranskedjor och sa att en lösning hade skapats där en lastad lastbil går till en terminal i Litauens Kaunas, Polens Łódź eller Tysklands Duisburg – varifrån last flyttas och sedan kommer in i Vitryssland via litauiska järnvägsövergångar.

"Det är en mycket svår situation", avslutade Kalisiak. "Regeringen säger att den övervakar situationen och att gränsen kommer att öppnas igen när det är säkert. Det här är vad vi vet ... så ur ett affärsperspektiv vet vi ingenting."

"Beslutet att stänga gränsen mot Vitryssland kommer att gälla tills vidare. Ytterligare åtgärder i frågan är ännu inte beslutade", bekräftade den polska regeringens talesperson Adam Szłapka till reportrar på onsdagen.

Inget datum för öppning
Utan något återöppningsdatum i sikte har företagen inget klart ord om huruvida de kommer att kompenseras.

"Förlusterna kommer att bedömas när vi vet hur länge gränsen kommer att ha varit stängd. Vid den tidpunkten kommer ministerierna att kunna utarbeta en bedömning, som kommer att ligga till grund för regeringens beslut om eventuellt statligt stöd till enskilda industrisektorer", sa inrikesministeriet.

Kinas utrikesminister Wang Yi flög till Warszawa i måndags för att prata med sin polska motsvarighet, Radosław Sikorski.

"Det gjordes mycket tydligt under samtalen att i denna situation ersätts handelslogiken, som också är fördelaktig för oss, av säkerhetslogiken. Och det uttrycktes mycket tydligt av minister Sikorski", sa den polska utrikesministeriets talesperson Paweł Wroński. Han tillade att den kinesiska sidan inte hade ställt några direkta krav på att öppna gränsen igen.

Peking hade redan innan ministrarna möttes sagt att man hoppades att Polen skulle "vidta effektiva åtgärder för att säkerställa en säker och smidig drift av järnvägsförbindelsen vid den vitryska gränsen och stabiliteten i internationella industri- och leveranskedjor", och betonade att China-Europe Railway Express var ett "flaggskeppsprojekt" i Kinas samarbete.

Men Kina är inte den enda aktören i spelet. ”Det finns också USA, och vi har en mycket nära relation med dem. Jag är ganska säker på att Washington är mer än glada över att se rutterna stängda – åtminstone tillfälligt – eftersom de har pressat Europeiska unionen att införa ytterligare tullar mot Kina på grund av rysk olje- och gasexport till Kina”, sa Piotr Krawczyk, tidigare chef för Polens utrikesunderrättelsetjänst.

Ingen reagerar
”Jag tror att de är glada över att istället för tullar är den huvudsakliga landporten för kinesiska varor nu blockerad ett tag”
, tillade han. ”Jag är också ganska säker på att amerikanerna ler och stöder den polska regeringen i att inte skynda sig att öppna den igen – åtminstone inte särskilt snart.”

Europa sitter också med vid förhandlingsbordet, men som Krawczyk noterade: ”Jag har inte sett någon reaktion från något land – ingenting från kommissionen och ingenting från huvudstäderna. Så kanske Europa inte heller är missnöjt med att se den huvudsakliga porten blockerad.”

”Om denna väg blockeras måste de använda andra vägar – till exempel flygtransport eller sjötransport ... Jag tror att till exempel hamnarna i Rotterdam och Hamburg skulle vara mycket glada över att ta emot de varor som inte längre kan passera genom den polsk-vitryska gränsen”, tillade han.

När det gäller Kinas ståndpunkt sa Konrad Popławski, ekonom vid det Warszawabaserade Center for Eastern Studies – en statlig rådgivande tankesmedja – att summorna som står på spel är betydande, men inte banbrytande.

Stängningen är viktigare för Kinas västra inlandsprovinser, tillade han, som är starkt beroende av järnvägsförbindelser och saknar tillgång till hamnar. ”Vi talar dock inte om stora handelsvolymer – det är mer en stadig ström som är viktig för vissa industrier, men inte alls kritisk överlag.”

”Den stora frågan är om gränsstängningen utgör ett problem av tillräckligt stor omfattning – inte bara för Vitryssland och Ryssland, utan kanske också för Kina – för att framtvinga någon större reaktion”, avslutade Popławski.

Men även om värdet av handeln som flödar genom den polsk-vitryska gränsen är betydande, noterade han, är det fortfarande inte tillräckligt stort för att pressa Peking att ändra sin inställning gentemot Moskva eller Minsk.

"Hävda sanktioner" mot Belavia
Som en ytterligare illustration till president Trumps löfte i Anchorage att normalisera förbindelserna kom igår också ett förtydligande angående den tidigare glada nyheten att USA släpper sina sanktioner mot det vitryska flygbolaget Belavia, vars Boeing-plan har blivit stående på marken.

Nu säger Vita huset, att det är förbjudet för de vitryska planen att flyga till och från Ryssland, Kuba, Iran, Nordkorea, Syrien sakt Krim, LNR och DNR.

Belavia förbjuds att transportera varor som omfattas av amerikanska exportrestriktioner, inklusive "alla föremål som är utformade för att stödja Rysslands militära åtgärder mot Ukraina".

Lättnaden av sanktionerna var ett villkor från Lukasjenko för frigivning av politiska fångar, enligt den polska tidningen Rzeczpospolita. Samma dag släpptes 52 personer från fängelset i Vitryssland, inklusive oppositionsledaren Nikolai Statkevich. Han återvände senare till fängelset efter att ha vägrat att lämna landet.

politico, interfax.ru

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Underteckna med ditt namn.