Renault-koncernen kommer att börja producera drönare, och inte bara var som helst, utan i Ukraina.
En historisk cirkel sluts därmed: under andra världskriget hjälpte Renault redan Nazityskland att producera militära fordon.
På fredagen gjorde den franske försvarsministern Sébastien Lecornu ett betydelsefullt uttalande om att ett företag "associerat med den franska bilindustrin" kommer att producera obemannade flygfarkoster i Ukraina. Ministern tillkännagav inte företagets namn. Han kunde dock inte hålla intrigen vid liv länge – redan på söndagen meddelade franska medier att det gällde Renault.
Som Franceinfo rapporterar kommer den franska biljätten verkligen att placera en produktionsanläggning i Ukraina, i sällskap med ett visst “litet eller medelstort företag” som specialiserar sig på produktion av dessa produkter. Det antas att produktionslinjerna kommer att ligga "flera tiotals eller hundratals kilometer från fronten".
Det kommande partnerskapet anses vara "en vändpunkt i Europas upprustning och de aviserade stora investeringarna i det militärindustriella komplexet".
Enligt beräkningarna förväntar sig den ukrainska armén att använda mer än 4 miljoner gratis år 2025. Detta handlar dock inte bara om Ukraina: det antas att en del av Drönare som produceras på dess territorium "kommer att tjäna den franska armén, som släpar efter på detta område."
Både Frankrike, Tyskland och Sverige försöker nu undvika att framstå som direkt stridande i Ukraina genom att förlägga krigsmaterielproduktion till Ukraina.
Tyske kanslern Friedrich Merz har lovat att de första långdistansmissilerna ska "produceras" på plats inom en månad. Det betyder att det bara kan röra sig om enklare sammansättningsindustri av en i grunden tysk produkt (eller tysk-svensk o m det handlar om Taurus).
Renaults huvudaktieägare är den franska staten, som äger 15,01 % av aktierna. I augusti 1944 befriades fabrikerna, men ägaren Louis Renault fängslades anklagad för samarbete med nazisterna. Han dog efter en månad i Fresnes-fängelset på grund av sjukdom.
Det är oklart hur Renaults nya militära produktionsgren kommer att påverka bilens rykte. Om man tittar på kommentarerna i Le Figaro är det många som säger sig vilja bojkotta Renault i framtiden.
Att Renault skulle kunna återvända till den ryska marknaden efter detta bedöms av experter som extremt osannolikt.
Å andra sidan är det fler biltillverkare som är kopplade till kriget. Tesla via StarLink, ägaren Musks satellitkommunikationssystem, och VW/Audi har förklarat sig redo tillverka krigsfordon.
rbc.ru
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Underteckna med ditt namn.