EU har betalat 1 miljard euro till medierna: här listan över journalister och faktagranskare och hur mycket de har fått...
Ledningen för Europeiska unionen (EU) finansierar media för att främja Brysselagendan, avslöjar en rapport från den europeiska tankesmedjan MCC Brussels med titeln "Mediemaskinen i Bryssel: Finansiering av de europeiska medierna och utforma den offentliga diskursen .
EU satsar ofta så mycket som 80 miljoner euro (motsvarar 876 miljoner SEK) per år på att subventionera lojkala media. Sammanlagt har det regnat 1 miljard euro över lojala media de senaste tio åren.
Detta är förmodligen en undersattning: utöver de medel som EU-medierna får direkt från Europeiska kommissionen (50 miljoner €/år) och Europaparlamentet (10 miljoner €/år) går det också medel går till länder utanför EU. Enbart Ukraina fick 10 miljoner euro år 2025.
Rapporten fokuserar uteslutande på officiella EU-mediestödsprogram och innehåller inte indirekta finansieringskanaler.
Journalist Partnerships är ett program med en budget på upp till 50 miljoner. EU förvaltar ett stort ekosystem av ”samarbeten” med medieprojekt: från proeuropeiska reklamkampanjer till undersökande journalistik och storskaliga program till att bekämpa falska nyheter.
De EU-finansierade medierna:
Här är den systematiskt ordnade och fullständiga listan över EU-finansierade medieorganisationer, byråer och medieprojekt som anges i rapporten med respektive finansieringsbelopp (om det anges):
Italien
Il Sole 24 Malm: 1,5 miljoner euro
GEDI Gruppo redaktioner (inkl. La Repubblica: 190.000 €
Internazionale (tidskrift): 180.000 €
Domani (tidig tidning): 100.000 €
ANSA (Nyhetsbyrå): 5,6 miljoner euro
Rete Blu (Regionala medier): 300.000 €
Linkiesta (online medium): En del av projektet "Lås i Europa" (stöd via Stars4Media)
La Repubblica (Projekt „Europa, Italia“): 260.000 €
Controradio (Regionalradio): 85.000 €
Bulle Media (Podcasts-Partner bei „Wounds of Europe“)
OBC Transeuropa (Projekt MOST)
RAI Radiotelevisione italiana (öffentlich-rechtlicher Sender): 2 Millionen €
Ciaopeople Media Group (EP-Wahlkampagne 2024): 150.000 €
Il Sole 24 Ore (Projekt Puls): Teil von PULSE (1,8 Mio. € Gesamt)
Frankrike
ARTE (Kooperation mit deutschen Medien): 26 Millionen €
France TV (öffentlich-rechtlich): 400.000 €
France Médias Monde: 16,5 Millionen €
France Télévisions (EP-Kommunikationskampagnen): 1 Million €
Libération, 20 Minutes, MediaConnect: Mitarbeit bei EDMO-Hub
Reporters Without Borders: 5,7 Millionen €
Dernières Nouvelles d’Alsace (EP-Wahlkampagne 2024): 150.000 €
El Periódico de Catalunya (Spanien/Frankreich als Partner): 175.000 €
Maldita.es (Faktencheck-Projekt)
Voxeurop (Europaweites Projekt): 290.000 €
European Cultural Foundation/Mediaprojekte (u.a. Display-Europe): del av anslag på € 2,3 miljoner
Tyskland
Deutsche Welle: 35 Millionen €
Bayerischer Rundfunk: 600.000 €
ZDF: 500.000 €
n-ost (Journalistisches Netzwerk): 1,5 Millionen €
Deutsche Presse-Agentur (dpa): 3,2 Millionen €
Tagesspiegel (in European Focus)
CORRECTIV (Faktencheck)
Thomson Foundation (Projekt MIE)
BR, ARD (in europäischen Medienprojekten)
Reporters Without Borders (Kooperationspartner)
Spanien
Agencia EFE: 2 Millionen €
RTVE (öffentlich-rechtlich): 770.000 €
20minutos.es („Youth and the European Elections“): 100.000 €
El Confidencial (im Projekt PULSE)
Maldita.es (Faktencheck-Projekt)
Voxeurop (Europaweites Projekt)
Europa al día (Projekt zur Kohäsionspolitik): 300.000 €
Projekt Iberian Stories (EFE & Lusa): 270.000 €
Polen
Gazeta Wyborcza: 105.000 €
Polnische Presseagentur: 500.000 €
Fundacja Osrodek Kontroli Obywatelskiej Oko (Projekt EthProMedE)
Bonnier Business Poland (Projekt European Funds): 220.000 €
Gazeta Wyborcza (Projekt PULSE)
College of Europe (Projekt MOST)
Fundacja Reporterow (Projekt Collaborative Journalism Initiative)
Portugal
Lusa News Agency: 200.000 €
RTP (öffentlich-rechtlich): 1,5 Millionen €
Iberian Stories (EFE & Lusa, Spanien-Portugal Übergangsregion): 270.000 €
Ungern
444.hu: 1,1 Millionen €
HVG (als Medienpartner in europäischen Projekten)
MediaResilience (Open Society Institute, Bulgarien): 2 Millionen € zur Unterstützung u.a. von Medien in Ungarn
Belgien
RTBF: 675.000 €
Journalismfund Europe: 2,6 Millionen €
European Cultural Foundation (Partner bei Medienprojekten)
RTBF (EP-Kommunikationskampagnen)
Balkan Investigative Reporting Network (im Projekt MOST)
Eurodyssée (België): 175.000 €
Litauen
Diverse medienpartner (Pulse of Europe): 285.000 €
Lithuanian Radio and Television (Partner in MediaFit Ukraine-Projekt)
Tjeckien
Economia: 1,1 Million €
Deník Referendum (im Projekt PULSE)
Ustav nezavisle zurnalistiky (Projekt EthProMedE)
Slovenien
Slowenien RTV (öffentlich-rechtlicher Sender): 80.000 € bis 280.000 € i olika projekt
I know EU 2024 Kampagne: 80.000 €
Rumänien
PressOne: 111.000 €
Știrile Transilvaniei (in „Connecto“)
Hotnews (im Projekt PULSE)
Kroatien
HINA (Nachrichtenagentur)
MediaResilience (Open Society Institute)
Grekland
Kathimerines: 150.000 €
Macropolis (Projekt „Future is Blue“)
MediaResilience (Open Society Institute)
Österrike
APA (Austria Presse Agentur)
Der Standard (EP-Kommunikationskampagne): 175.000 €
ROD24 – Reporting on Democracy: 67.500 €
Danmark
TV2: 900.000 €
Ritzau (Nachrichtenagentur)
Estland
ERR: 1 Million €
Delfi (Projekt PULSE)
European Journalism Centre (u.a. in IJ4EU)
Sverige
TT (Schwedische Nachrichtenagentur)
SR (öffentlich-rechtlich)
Nederländerna
ANP (Nachrichtenagentur)
EURACTIV (Projekt LucidAREurope)
Bellingcat: 440.000 €
Tactical Tech, Stichting European Journalism Centre (Projekte)
MOST (Projekt mit Beteiligung)
Bulgarien
BTA (Nachrichtenagentur): 300.000 €
MediaResilience: 2 Millionen €
Mediapool (Projekt PULSE)
Bulgarian National Radio (EP-Kampagne): 98.000 €
Ukraine
Suspilne (öffentlich-rechtlicher Sender): über 16 Millionen €
MediaFit Projekt: 4 Millionen €
Diverses EU4IM Programme (u.a. Projekte mit DW Akademie)
Icke-EU-länder vars media får bidrag är bl.a.
Albanien: ATA (Nachrichtenagentur)
Nordmakedonien: MIA
Bosnien und Herzegowina: FENA, Balkan Investigative Reporting Network
Serbien: Tanjug
Azerbajdzjan: APA
Georgien: DW Akademie, Media Development Foundation
Moldavien, Armenien, Belarus (genom olika EU-program)
Pan-Europeiska media
Euronews: ca. 230 Millionen € seit Gründung
Euractiv: 6 Millionen €
Eurozine: 1,5 Millionen €
European Newsroom (Konsortium 24 Agenturen): ca. 1,7 Millionen €
European Digital Media Observatory (EDMO): mind. 27 Millionen €
Various Cross-border projects (z.B. Stars4Media, Journalism Partnerships): fast 50 Millionen €
Denna lista grundas på data som offentliggörs i den aktuella rapporten som även besrkiver EU:s krav på medierna liksom nyckelprojekt som flera länder är aktiva i.
Facit av rapporten:
"EU skapar ekonomiskt beroende, uppmuntrar narrativ konformitet och främjar ett ekosystem där avvikande röster marginaliseras – allt i den föregivna kampen mot desinformation och främjandet av europeiska värderingar."
Rapporten varnar för en systemisk intressekonflikt: Även utan direkt ingripande i redaktionella avdelningar är det strukturella beroendet av EU-medel tillräckligt för att dämpa kritisk rapportering och anpassa medierna till Bryssels officiella linje.Fazit des Berichts
https://uncutnews.ch/die-eu-hat-1-milliarde-euro-an-medien-gezahlt-hier-die-liste-der-journalisten-und-faktenpruefer-und-wie-viel-sie-erhalten-haben/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Underteckna med ditt namn.