17 mars 2019

Varför kraschar Boeing 737 Max 8 ?

– Tydliga likheter har noterats mellan Ethiopian Air Flight 302 och Indonesian Lion Air Flight 610, som kommer att bli föremål för ytterligare granskning under utredningen.

Det säger Etiopiens transportminister Dagmawit Moges efter att etiopiska myndigheter fått ta del av vad franska haverimyndigheten BEA lyckats tanka ned ur planets svarta lådor, enligt amerikanska Wall Street Journal.
Enligt den ryska veckokrönikan Vesti Nedeli är det olycksdrabbade Boeingplanet egentligen utvecklat på 1960-talet, men har getts en något längre och betydligt bredare flygkropp, vilket påverkar aerodynamiken och bl.a. lett till att motorerna måst flyttas.

För att kompensera för svagheter i konstruktionen har ett system införts som innebär att flygplanets lutning först regleras av autopilot, men om piloterna tar över kan också en "tredje pilot", ett automatiskt nödsystem kallat MCAS ta över och det är detta som tros under vissa förhållanden kunna leda till störttdykning. Flygplanstilverkaren Boeing misstänker att det finns en bugg i nödsystemet som gör att det inte går att stänga av, vilket omöjliggör manuell styrning.

Etiopierna har för objektivitetens skulle låtit Frankrike undersöka de svarta lådorna och inte USA. Frankrike är med Airbus största konkurrent till Boeing.

USA:s president Donald Trump har genom att omedelbart stoppa flygningar med Boeing 737 Max 8 visat att han förstår de potentiella konsekvenserna för USA:s största flygtillverkare, som är så stark att den till och med besatt försvarsministerposten med sin man. Patrick Michael Shanahan har 30 år i Boeings tjänste bakom sig. Produktionen av de olycksdrabbade planen fortsätter.

Sammanlagt har 350 människor omkommit i de båda Boeing-olyckorna med samma modell och på kort tid. Den europeiska luftfartsmyndigheten EASA stoppade i tisdags alla flygningar med Boeing 737 Max 8. Norwegian Airlines har 16 plan av denna typ.

vesti nedeli 17/3

1 kommentar:

  1. Enligt bloggaren "b" på Moon of Alabama skedde den aktuella modifikationen efter 2010 då Airbus erbjöd kunderna nya bränsleffektiva motorer, modell NEO. Boeing kontrade genom att även erbjuda nya motorer som dock var tyngre och påverkade flygkarakteristika.

    SvaraRadera

Underteckna med ditt namn.